Bedrijfseconomie in de schoolcatering

18. 03. 02
Hits: 127

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Bedrijfseconomie in de schoolcatering(1)

Misschien denk wat is dit voor onderwerp maar als je iets van bedrijfseconomie snapt, begrijp je meer van de financiële zaken die allemaal spelen in en rond om, jou restaurant of locatie.

Termen zoals winstmarges en foodcost zijn toch termen die de meeste wel kennen. Maar weet je ook welke marge(s) er op een product(en) zit? Zit op elk product dezelfde marge of is dat verschillend? Of weet jij ook welk product het meeste bijdraagt aan de algemene winst marge over alle producten? Niet, ga dan daar eens mee aan de slag en krijg inzicht in de verkoopcijfers van je locatie.

 

Als je locatie door andere financiële ogen gaat bekijken zie je soms een andere wereld. Een wereld waar je mee kan spelen. Een wereld die anders is dan elke dag maar binnen komen en je ding doen en maar weer weg gaan. Als je ziet wat je producten doen ga je ook begrijpen waarom je cijfers zo er uit zien als ze er uit zien, maar als je daar mee niks doet snap je niks en kun je ook niks veranderen of verbeteren.

Marge's op producten zijn belangrijk als mede de 80/20 regel.  Zie Er bestaat geen ongezonde voeding wel ongezond leefgedrag?  voor uitleg. Om te weten welke producten we het beste kunnen verkopen. Verkopen van producten is belangrijk om omzet en marges te kunnen maken waarmee de kosten van materialen, middelen en mensen te betalen. En dat willen we toch! Jij wilt aan het eind van de maand weer een salaris ontvangen, maar daar voor moet het wel eens verdient worden.

Als weet welke marge er op een product zit, dan kun je weten waarop je het meest verdient. Is niet geheel zo, want als een product waarop een minder marge zit meer verkocht wordt draagt dit product meer bij, bij de winst, dan het product met de hoogste winst marge.

Het vergt natuurlijk wat tijd om alles bij te houden en te zien wat je producten doen en als je dat in een matrix formule zou zetten ben je er wat tijd aan kwijt. Waarschijnlijk krijg je die tijd niet van je werkgever maar het is wel goed om te weten welke marge zit er op welke product of product- groepen. Als je dat weet kun je wel product groepen promoten of op een beter plaats neerzetten.

Meestal is er nagedacht over de indeling van je bedrijfsrestaurant om er zo goed mogelijk routing te krijgen waarbij de meeste winst wordt behaald. Producten met de meeste winst marges op ooghoogte en goed zichtbaar.

Bedrijfseconomie houd wat mee in dan dat ik in dit kleine artikel kan aangeven  maar verdiep je eens in. lees de onderstaande artikelen eens voor meer informatie.

lees tips:

http://www.bedrijfseconomievoordehoreca.nl/deel2/h1_kengetallen

http://www.bedrijfseconomievoordehoreca.nl/deel1/h3_inslag

http://horecatweepuntnul.nl/hoe-bereken-je-de-kostprijs-van-je-gerechten/

 

Bedrijfs economie is leuk als je het snapt en als je er wat mee wilt. bekijk eens de onderstaande video over de basis van alles, een kostprijs berekening.

 

meer info:

http://www.kenniscentrumhoreca.nl/kostprijscalculatie

 

waarschijnlijk volgt deel 2

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

advertentie google