Uren in zetten naar behoefte!

17. 11. 11
Hits: 84

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Uren in zetten naar behoefte!

Deze term hoor ik steeds vaker in de catering voorbij komen of de term maak medewerkers flexibeler om in te zetten.

Maar hoe doe je dat? Hoe ga je efficiënt om met contracten van medewerkers of met de balans tussen de hoeveelheid werk en de contracten die medewerkers hebben? Wat mag wel en wat mag niet.

Je kunt cateringmanagers de opdracht geven het bovenstaande onderwerp te volgen, maar leg dit dan eens uit?

Nou snap ik deze insteek wel omdat de cateringwereld steeds commerciëler wordt en steeds meer gestuurd wordt op cijfers. Maar cijfers zijn ook niet alles en de catering cao geeft ook spelregels en ik heb nog nooit uitleg gehad hoe ik dit moet doen.

 

Ik werk al jaren met een commerciële gedachten gang en in een commerciële omgeving dus ik weet heel goed waar veel werk ligt en waar rustig tijden zijn in de schoolcatering. Ook ken ik de 20% regel uit de catering cao waar ik rekening mee dien te houden.  Ook ken ik  het arbeidsrecht van een medewerker, dat ik weet dat je een medewerker niet zomaar naar huis kan sturen omdat het wat rustiger is dan verwacht. Een medewerkers mag niet de dupe worden van een fout rooster van een werkgever.  

Hoe ga je om met je uren inzet als je medewerkers met contract uren 20 , 40 of zelfs 80 uur per dag hebben? Elk uurtje dat je minder inzet moet je de volgende dag of week inhalen. Maar is het werk er dan wel? Of kun je uitleggen als je een grote locatie hebt met contracten van 80 uur dat je de ene dag 60 uur inzet en de volgende dag deze inhaalt met 100 uur.  Een makkelijke gedachte om minder uren in te zetten is zo gemaakt maar om ze weer inhalen is veel moeilijker.

Omdraaien werkt veel gunstiger naar mijn mening. 100 uur inzetten of 20 uur extra inzetten omdat je een partijtje of een evenement hebt is duidelijker uit te leggen. Dat je de extra uren weer op maakt bij een rustiger periode snap ook iedereen maar omdraaien wekt problemen op. Zorg dat medewerkers een buffer hebben waar mee je kan spelen. Medewerkers zijn eerder bereid uren op te nemen die ze extra gewerkt hebben dan naar min uren te gaan. Bij te veel min uren van medewerkers krijg je problemen en dat wil je niet. Tevreden medewerkers zijn eerder bereid om extra werk te verrichten of uren op te nemen dan ontevreden medewerkers.

Wil je een goed uren beleid voeren moet je kijken naar de conjunctuur ofwel het verloop of aanwezigheid van je gasten/studenten op je locatie. Ken ook de contracten (arbeids overeenkomst uren) van je medewerkers en hun verlof saldo. Daarnaast is het goed te weten wat de individuele medewerker wil of kan zodat je daarop kan inspelen. Dan wordt een goed uren beleid mogelijk naar mijn mening.

Zo maar roepen dat je uren moet inzetten naar behoefte is voor mij een term die vaag is, geef dan de spelregels erbij of leg het uit.

Medewerkers flexibeler maken en inzetten op andere locaties bij rustiger periodes snap ik ook, maar zorg wel dat je dit goed verteld en uitlegt bij je medewerkers. Anders krijg je gemopper en onbegrip.

Commerciële werken in de schoolcatering is niet zo gemakkelijk maar het kan wel mist je alles goed communiceert en uitvoert.

Succes

 

Mocht je bekent zijn met dit onderwerp? Reageer dan, ik ben altijd benieuwd naar ervaringen van collega’s ( engelse teksten publiceer ik niet)

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

advertentie google

Backpackgids Azie

20 dagen suikervrij